Rättvisan segrade

Jag var till mitt fack igår. Skulle ge dom mina arbetsgivarintyg som äntligen hade kommit, efter två veckors försening, fast jag klart och tydligt hade sagt när jag ringde min arbetsledare att jag måste ha dom samma vecka. Inte nog med att jag först fick dom veckan efter, dom var inte ens ifyllda då. Jag tog för givet när jag såg att papprena inte var ifyllda, att jag skulle fylla i, så när jag kom till mitt fack och bad dom hjälpa mig förklara hur jag skulle fylla i papprena blev dom helt stela och stirrade på mig chockat, jag förstog inte vad felet var. Personalen på facket förklarade att en arbetsgivare får absolut inte skicka iväg sådana papper utan att dom är ifyllda, det finns det till och med lag på.

Hade jag inte varit jag, utan någon som behövde pengar och skulle under vilka omständigheter som helst få tag i pengar, skulle jag kunnat kopierat dessa papper och sålt dom och tjänat stora pengar, ajja bajja chefen, det borde du väl ha vetat att man inte skickar iväg sådana här papper om dom inte är ifyllda.
Det är tydligen OK att göra precis som man vill om man är högt uppsatt, medans en vanlig dödlig får passa sig att inte kliva på en mina.

Eller är hon ute efter att sätta dit mig på något sätt?

När jag var på facket igår och ville kolla upp mina rättigheter får jag höra att jag inte ens har vart anställd på Samhall, utan av kommunen..... ?
Jag fattar ingenting, hur kan jag då ha ett anställningsbevis från Samhall? och hur kan jag då få min lön från Samhall om jag är anställd av kommunen, och anställd som vad i kommunen?
Är detta ett annat knep?

Idag ringde min arbetsledare från Norrland och berättade att mitt fack hade tagit kontakt med henne och hade synpunkter angående min anställning. Jag har haft en visstidsanställning i två år hos Samhall och efter sex månader har man en rättighet att få en fast anställning, och den informationen har jag inte fått tagit någon del av förens nu, när jag blivit arbetslös, det tyckte facket var väldigt intressant. Så idag ringde arbetsledaren och sa att jag kommer få tillbaka min anställning och dessutom en fast anställning denna gång.
Jag undrar om jag inte hade kollat upp mina rättigheter, om jag inte hade blandat in facket i detta, hade jag fått tillbaka min anställning iaf? Nej skulle inte tro det va.

Jag blir så förbannad att det går till på detta vis. Givetvis är jag glad att jag kommer få tillbaka min anställning, men jag blir förbannad över hur dom agerar mot personer som INTE har kontakt med facket, dom agerar inte alls då.
Sedan säger hon till mig att "om du verkligen vill ha tillbaka din anställning så måste du visa att du verkligen vill det och att du engagerar dig." Hela den historien har man ju hört förr, och om hon inte tycker att jag visar ett intresse i detta fall, varför har jag då kontaktat mitt fack och kämpar för att få min anställning tillbaka, det om något är väl att man engagerar sig. Jag vet inte vad du tycker att "engagemang" är, men detta i mina ögon är då det.
Och sedan säger hon att det inte finns nå timmar i hos dom, vilket jag vet från grundligt fakta att det finns. Ja, allt hon sa till mig lät bara som ren bortförklaring att skydda sin egen position i detta fall, hon lät mycket osäker och jag tror hon vet att hon gjort bort sig.

Ja, jag vann, ni förlorade, precis enligt min plan och rättvisan vann. Jag hoppas ni skäms men det är väl önsketänkade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0